Skole-hjem samtaler

Mål: - at skabe en åben og tillidsfuld dialog om den enkelte elevs trivsel og udvikling mellem elev, forældre og lærer. - at elev, forældre og lærere engagerer sig i elevens udvikling og i fællesskab opstiller mål for eleven.

Handling: Klasselæreren er koordinator i skole-hjem-samarbejdet. Lærerteamet drøfter hver enkelt elevs faglige og sociale udvikling inden skolehjemsamtalerne. Fra 7. kl. indgår UU-vejlederen i samarbejdet om den enkelte elev, og vejlederen deltager i samtalerne i 9.klasse. Hver elev modtager skriftlig tilbagemelding i form af læringsmåling. Evalueringen af skole/hjem-samarbejdet Evalueringen har som hensigt at fokusere på graden af målopfyldelse med henblik på en stadig forbedring af samarbejdet mellem skole og hjem. For til stadighed at kunne kvalificere samarbejdet er det derfor vigtigt, at der hvert år foretages en evaluering af samarbejdet på alle 3 niveauer. Evalueringen af niveau 2 og 3 kan således foregå i forbindelse med årets første forældremøde. Evalueringen foretages af både forældre, elever og lærere, men det er på klasseplan, man sammen beslutter den evalueringsform, man ønsker at anvende.

Overordnet for skole-hjem-samarbejdet: Det er værdifuldt for Hørup Centralskole, at et godt skole/hjemsamarbejde er kendetegnet ved

* Åbenhed og tillid:

* Gensidig respekt

* Positiv og direkte dialog

* Højt informationsniveau

* Klare gensidige forventninger

* En tydelig dagsorden Det er vigtigt for Hørup Centralskole, at alle elevernes hjem deltager i de indkaldte forældremøder og samtaler.

Åben skole:

* Forældrene er altid velkomne på skolen

* Forældrene skal senest dagen før give besked om besøg, med mindre andet er aftalt

* Der kan være situationer, hvor et besøg ikke er så hensigtsmæssigt, og der træffes da aftale om en anden dag

* Forældrene kan desuden inviteres på skolen til specielle elevarrangementer, f.eks. skuespil og projektfremlæggelse

* Forældrene kan ikke forvente specielt program ved besøg

* Forældrene opfordres til ved besøg at give en hjælpende hånd, afhængigt af klassens program