Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skole-hjem samarbejde

Mål 
At skabe en åben og tillidsfuld dialog om den enkelte elevs trivsel og udvikling mellem elev, forældre og lærer. - at elev, forældre og lærere engagerer sig i elevens udvikling og i fællesskab opstiller mål for eleven.

Overordnet for skole-hjem-samarbejdet 
Det er værdifuldt for Hørup Centralskole, at et godt skole/hjemsamarbejde er kendetegnet ved

  • Åbenhed og tillid. 
  • Gensidig respekt.
  • Positiv og direkte dialog.
  • Højt informationsniveau.
  • Klare gensidige forventninger.
  • Det er vigtigt for Hørup Centralskole, at alle elevernes hjem deltager i de indkaldte forældremøder og samtaler.

 

På Hørup Centralskole udmøntes skole-hjemsamarbejdet på følgende måde

1. Niveau: Skolebestyrelse & skoleledelse og forældrekredsen

Skolen oplyser forældrene om skolens værdier og om forventninger til samarbejdet.
Skolen inviterer forældrene til at indgå i den løbende drøftelse af skolens udvikling og til at tage medansvar for skolens arbejde.

- Information om skolen ligger på skolens hjemmeside.
- Skoleledelsen afholder i forbindelse med indskrivningen en informationsaften for forældre og nye elever i børnehaveklassen. Skoleledelsen indkalder andre, nytilkomne elever og forældre til en samtale ved skolestart.
- Løbende information fra skolen til forældre og elever udsendes via AULA
- Skolens ledelse stiller sig til rådighed i skole-hjem-samarbejdet.
- Skolebestyrelsens referater ligger på skolens hjemmeside samt under dokumenter på AULA.
- Skolebestyrelsen indbyder kontaktforældre og forældrerepræsentanter til skolebestyrelsen til mindst et årligt møde
- Skolebestyrelsen kan arrangere et temamøde eller en debataften, hvor alle skolens forældre inviteres.

 

 

2. niveau: Klasselæreren og klassens forældre

Mål
- at forældre kan støtte eleven i sin skolegang.
- at skabe dialog mellem forældre og lærere

Handling
Skole-hjem-samarbejdet tilrettelægges altid i et samarbejde mellem klasselærer/lærerteam og klassens forældre. Det praktiske arbejde varetages af klassens forældreråd/trivselsrepræsentanter (planlægnings-/trivselsgruppe) og klasselærer/lærerteam, men i øvrigt kan enhver af klassens forældre altid anmode om at få punkter eller emner taget op på et forældremøde.

I løbet af skoleforløbet tages der emner op med forældrene som er relevante for årgangen. Af mulige emner kan nævnes: Fødselsdage, mad- og måltidspolitik, alkohol, rusmidler, Ungdommens uddannelsesvejledning, besøg af SSP.

Hvert år ved skolestart:
- arrangeres et forældremøde som ligger efter kl. 17.00 med følgende emner
- Forældre og læreres forventninger til hinanden og til skoleåret.
- Klassens trivsel.
- Etablering af aktivitetsgruppe. 
- Orientering om de faglige årsplaner i hovedpunkter, herunder en foreløbig kalender over årets arrangementer. Orienteringen kan ske skriftligt forud for forældremødet.
- Det anbefales, at en forælder tager referat af forældremøder. Disse referater sendes til alle.


Lærerteamet orienterer løbende forældrene om klassens trivsel og faglige udvikling
Klasselæreren eller skolens ledelse tager kontakt til forældre, der ofte udebliver fra skole-hjem-arrangementer, for at afklare årsagen.
Øvrige forældremøder som tænkes afholdt efter kl. 17.00 kan kun gennemføres med ledelsens godkendelse.
Lærere deltager ikke i sociale begivenheder i klassen arrangeret af forældrene, når de finder sted i weekender eller efter kl. 17.00 på hverdage. Med mindre andet er aftalt med skolens ledelse.

 

 

 

3. niveau: De enkelte lærere og den enkelte elev og dennes forældre

Mål
- at skabe en åben og tillidsfuld dialog om den enkelte elevs trivsel og udvikling mellem elev, forældre og lærer.
- at elev, forældre og lærere engagerer sig i elevens udvikling og i fællesskab opstiller mål for eleven.
 

Handling
Klasselæreren er koordinator i skole-hjem-samarbejdet.
Lærerteamet drøfter hver enkelt elevs faglige og sociale udvikling inden skolehjemsamtalerne.
Fra 8. kl. indgår UU-vejlederen i samarbejdet om den enkelte elev, og vejlederen deltager i de nødvendige samtaler i 8. og 9.klasse.

 

Åben skole

  • Forældrene er altid velkomne på skolen.
  • Forældrene skal senest dagen før give besked om besøg, med mindre andet er aftalt
  • Der kan være situationer, hvor et besøg ikke er så hensigtsmæssigt, og der træffes da aftale om en anden dag
  • Forældrene kan desuden inviteres på skolen til specielle elevarrangementer, f.eks. skuespil og projektfremlæggelse
  • Forældrene kan ikke forvente specielt program ved besøg
  • Forældrene opfordres til ved besøg at give en hjælpende hånd, afhængigt af klassens program