Digital dannelse

IT - strategi for Hørup Centralskole:

Der er på skolen et ønske om, at når børnene er i skole, opleves der trivsel, samvær, samtale og fællesskab.

Derfor: Vision: På Hørup Centralskole ønsker vi at hjælpe eleverne ind i den digitale verden. Det betyder, at vi både skal arbejde med elevernes digitale færdigheder og elevernes digitale dannelse for at ruste dem til at kunne navigere i den digitale verden – også når de forlader Hørup Centralskole (jf. handleplan for IT)

Mål: Hørup Centralskole skal leve op til nuværende og fremtidige krav til brug af IT, der kan understøtte læringsprocessen. Med udgangspunkt i, at eleverne skal blive så dygtige de kan, inddrages IT i undervisningen. Skolen ser derfor gerne, at eleverne medbringer egne devices på daglig basis.  Målet er at eleverne opnår digital kompetence, hvor de viser, at de er i stand til at bruge teknologien til at udføre opgaver, løse problemer, kommunikere, håndtere information, samarbejde og dele viden hensigtsmæssigt og ikke mindst sikkert. I dette arbejde indgår forældrene som en vigtig samarbejds– og læringspartner med skolen.

Det betyder:

* Digitale medier bruges i hverdagen, når det giver mening. Mobilfrit miljø på hele skolen

* Alle elever afleverer ved skolestart mobiltelefoner

* Disse opbevares sikkert i et aflåst skab i klassen indtil skoledagen er slut, hvor de udleveres igen

* Mobiltelefonerne kan bruges i undervisningen, hvis lærerne skønner det nødvendigt, men låses ind efter brug Revideret august 2020

Klasserne drøfter og informeres om:

* Hvordan skal klassens spilleregler for brug af sociale medier være, fx brug af snapchat, FBgrupper m.m.

* Hvordan er straffeloven ved fx billeddeling, kigge i private ting, fotografering af andre uden tilladelse m.m. - >

inspiration Red Barnet https://www.youtube.com/watch?v=TGwbP4cm5rE